Hız Sabitleyici (Cruise Control) Sistemin Bir Boyutlu (1D) Tasarımı ve Simülasyonu

Günümüz teknolojisinde yaygınlaşan hız sabitleyici sistemler artık bir otomobil için ekstra özellik olmaktan çıkıp bir ihtiyaç haline gelmiştir. Kullanım kolaylığı ve yakıt tasarrufu özellikleriyle yeni nesil arabaların vazgeçilmezi olmuştur.

Geri besleme kontrol sisteminin eşsiz bir örneği olan hız sabitleyicilerin amacı, rüzgar yol koşulları gibi çevresel bozucu girişlere rağmen aracın hızını sabit tutmaktır. Geri besleme, ölçülen aracın hızını girilen hız değeri ile karşılaştırarak kontol eder.

Bu örnekte, transfer fonksiyonu elde edilen “m” kütleli ve “b” sönümlenme katsayısına sahip aracın sistemi solidThinking Activate yazılımıyla modellenmiştir. Transfer fonksiyonundaki “u”, yol ile lastikler arasındaki kuvveti temsil eder. Basitleştirilerek moddellenen sistem için, kuvvet doğrudan kontrol edilebilecektir yani kuvveti oluşturan güç aktarma organları, lastikler vs. ihmal edilmektir.

Ayarlanan hıza eriştikten sonra modelin istenen hızda ve kararlı olması istenmektedir. PI kontrol sistemiyle birlikte tasarlanan modelimizde ayrıca, bozucu giriş işaretiyle farklı ortamlar da simüle edilmiştir ve sonuçlar değerlendirilmiştir. Modellenen aracın 30 saniyede gideceği farklı koşullardaki yollar aşağıdaki gibi tasarlanmıştır.

solidThinking Activate yazılımına satın alma ve kiralama seçenekleriyle sahip olabilir, HyperWorks lisansına sahipseniz ücretsiz olarak kullanabilirsiniz.